2 Kasım 2011 Çarşamba

YAŞ TARHANA

Tarhanadan önce tekrar söyleyim bazı bloglara halen yorum yazamıyorum. Çirkin Hatun, Leyla’nın kahve dükkanı, sevgilerimle, pastaneden ve bir çok arkadaşım sizin yorum ayarı tercihlerinizden, benim tarayıcı seçimlerimden ( daha doğrusu kızlarımın seçimlerinden) kaynaklanıyor.
Bu tarhanayı iki hafta önce yapıp kaldırdım, biliyorum belki geç kaldım ama arşivde bekletmek istemedim. Birde Ihlamurcum’da görmüştüm salça ile yapmıştı, yani kış ortasında bile yapabilirsiniz. Ya da yazdan domates ve kırmızı biber hazırladıysanız onlarla da yapılır.
Şimdiye kadar hep kuru tarhana yapıyordum ama hep kafamı kurcalayan bir yönü vardı. Kuruturken sebzelerin, yoğurdu özsuyu uçup gidiyordu. Düz mantıkla bu tarz daha vitaminli olur diye düşündüm.
Bir de tarhun otunu pazarda bulamadım, aktarlara bakmadım o yüzden kullanmadım.
Malzemeler:
·         1 kase rondoda çekilmiş domates
·         1 kase rondoda çekilmiş kırmızı biber
·         2-3 tane yeşil biber, tercihan acı
·         1 tane küçük doğranmış kuru soğan
·         1 kase yağlı yoğurt ve beyaz peynir karışımı
·         Un ( tam un kullanacaktım kalmamış)
·         Tuz
·         1 çay bardağı ekşi maya ( şart değil, kolaylaştırmak, hızlandırmak için kullandım)
·         1 kase kıyılmış, derotu, nane , maydanoz karışımı
Yapılışı:
·         Domatesi ,biberleri, soğanı tencerede bir taşım kaynattım, soğumaya bıraktım.
·         Soğuyunca yeşillikleri, yoğurdu , peyniri katıp rondodan geçirdim. Mayayı, 1 bardak kadar unu da katıp sabaha kadar mayalanmaya bıraktım.
·         Ertesi gün köpük köpük olmuştu, çok sert bir hamur haline gelene kadar  yoğurdum. Kapağını kapatıp ekşitmeye başladım.Çok sert olmalı çünkü mayalandıkça kıvamı yumuşuyor.
·         Derin bir kap kullanmak gerekli  çünkü ilk günler çok kabarıyor. Günde iki kez yoğurup gazını aldım, yine kapağını kapattım.
·         Böyle 5-6 gün devam ettim(bu süre ortamın ısısıyla ilgili olarak değişir), kabarma hızı kesilince bir miktar tuz atıp, kavanoza koyup dolaba kaldırdım.Çok ekşi isteyenler süreyi 10 güne kadar uzatabilirler.Tavsiye etmem iki hafta oldu , kavanozda buzdolabında duruyor halen hafiften kabarmaya devam ediyor, dolabımda benden bağımsız yaşayan bir organizma var!!!
·         İlk fırsatta tek pişirmelik parçalar haline getirip buzluğa kaldıracağım. Memnun kalırsam artık hep böyle yapmayı düşünüyorum, çünkü çok pratik; apartman şartlarında kurutmak sıkıntılı iş doğrusu.
Taşsın dökülmesin, ardı kesilmesin, hepimize yarasınJ

23 yorum:

  1. Seni Mimledim canım Hadi kolay gelsin. Bu arada tarhanan da harika olmuş adaşım ellerine sağlık.

    YanıtlaSil
  2. Elifcim eskiden dayanamazdım tarhananın kokusuna. Tadı da hoşuma gitmezdi. Ama artık çok seviyorum. Yaşla beraber zevkler de değişiyor galiba :) Ellerine sağlık canım.,

    YanıtlaSil
  3. iihhh çok güzel olmuş nasıl pürüssüz olmuş :) çok severim tarhanayı. ellerine sağlık.

    Kahve Dükkanı'ndan sevgiler..

    YanıtlaSil
  4. elinize sağlık, kış hazırlıkları süper maşallah. :)

    YanıtlaSil
  5. tarhana en sevdiği çorbadır, ellerine sağlık.

    YanıtlaSil
  6. Ellerine sağlık ...tarhananın hep toz halini gördüğüm için bu değişik geldi.Annem yapardı çocukken ufalağımızı hatırlarım hep, günlerce elim tarhana kokardı :))
    Afiyet olsun...

    YanıtlaSil
  7. Çok emekli fakat çorbası muhteşem oluyor,çok da faydali,afiyetle için:)

    YanıtlaSil
  8. Harika görünüyor Elif.Bence yaş tarhananın tadı daha güzel oluyor ama buzlukta yer yok.

    YanıtlaSil
  9. Canım,
    ellerine sağlık. Nefis görünüyor.
    Missler gibi.
    Annemin evindeyken tarhana yapılınca hiç sevmezdim. Şimdi ise bayılıyorum. Ama adalet yerini buldu. (Şimdide kızlarım sevmiyor. Sen anneni üzer misin?)
    Hasta olunca muhakkak bizim evde pişer ve kızlarda muhakkak içmek zorundalar. Ama gerçekten onu içince sanki iyileşiyoruz. Tarhanayla ilgili o kadar çok öncesinde benim annemlere yaptığım, şimdilerde de kızlarımız yaptıklarıyla ilgili anım var ki.
    Bak neleri hatırlattın bana.
    Sevgiyle kal.

    YanıtlaSil
  10. bloguna mozella dan gırersen yorum yazabılırsın canım. yorum penceresininde pop up pencere olması lazım.o zaman yazarsın bir bak.sevgiler.

    YanıtlaSil
  11. Ellerine sağlık canım.

    YanıtlaSil
  12. Safranbolu taraında bayagı sulu kıvamda yapıp.dolapta kavanozda muhafaza ediyorlar.Tadı da güzeldi.Bu yıl tarhanasız kaldım.Bakalım naapcez.Ellerine sağlık olsun.

    YanıtlaSil
  13. Bayılıyorum senin şu bıkmadan usanmadan ve hiç üşenmeden böyle zorlu işler yapmana. Hamaratım güzelim, ellerine, emeklerine sağlık. Benim aram çok olmasa da bu vitamin deposuyla, şifa olsun diye arada içiyorum :) Tekrar ediyorum emeklerine, ellerine, yüreğine sağlık. Hepinize şifa olsun. Çok öptüm.

    YanıtlaSil
  14. Hayli uğraştırıcı ama soğuk kış günlerinde en şifalı çorba. Bence sonucuna değer. Emeklerine sağlık, Allah yemeğe nasip etsin..

    YanıtlaSil
  15. Canım,
    Bayramını kutluyorum..Ailenle ve neşeyle geçirmen dileğiyle,
    Sevgiyle kal.

    YanıtlaSil
  16. Canımcım, senin ve de tatlı ailenin bayramını kutluyorum. Hepinize mutlu, sağlıklı ve huzurlu nice bayramlar diliyorum. Çok öptüm, sevgiler.

    YanıtlaSil
  17. Ne güzel yapmışsın ellerine sağlık arkadaşım. Nasıl lezzetli olur şimdi onun çorbası. Ben bu sene yapamadım maalesef:((

    Sevdiklerinle güzel bir bayram geçirmen dileğiyle, iyi bayramlar...

    Sevgiler:)

    YanıtlaSil
  18. ellerinize sağlık:) çok severim tarhanayı, bizede sağolsun anem yapar her sene yollar:))

    YanıtlaSil
  19. Elifcim yas tarhana öyle lezzetlidirki,ellerine saglik ,bende cok severim ve Kurban bayramin kutlu olsun ,senin ve alieninde...

    Eksi maya tarifini görünce cok sevindim ama yazamadim ,kusura bakma,o günlerde niyetlendigim ama hala!!! bir türlü basina gecemedigim bir olay bu,emek ve dikat istiyor biliyorum,o yüzden tam zamanini bekliyorum suan...

    Birkac tarif bakindim en kolay ve anlasilir seninki geldi,bakalim becerebilecekmiyim,ekmegimi artik eskisi gibi kendim yapmak istiyorum,bir ara iki yil boyunca evde bazen makinada bazen elde pisirmistik esimle,esim makinada ben elde usta olmustum,bakalim bu eksi mayayi kizlarin ceyizine kadar saklayabilecekmiyim?!!

    Görüsmek dilegiyle keyifli bayramlar ,sevgiler canim...

    YanıtlaSil
  20. Elif'cim sevdiklerinle sağlıklı ve mutlu bayramlar diliyorum..

    YanıtlaSil
  21. 286. izleyiciniz olarak merhaba. sayfanızı çok beğendim sizi izlemeye aldım artık takibinizdeyim. bende beklerim sevgiler.
    ellerinize sağlık

    YanıtlaSil
  22. Yaş tarhanadan yapılan çorbadan memnun kaldınızmı? yaş hamur gibi kokmuyormu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Adsız, aslında yaş tarhanayı havuçlu ve portakal sulu bir tarif görüp mutlaka denemeliyim diyerek yapmıştım. Haklısınız hassas damaklar biraz yaş hamur kokusu alıyor.

      Sil

Yorumlarınız için teşekkür ederim :)