11 Mart 2009 Çarşamba

Bazlama (sac ekmeği)


Yine kendime göre bir etkinlik buldum ve katılmayı çok istedim.Bu alemde yeniyim ama herkesi davet ediyordu; ben de yüreklendim doğrusu... http://binbircesni.blogspot.com/ tüm ekmek yapanları çağırıyordu Kendisine çok teşekkür ediyorum, kolaylıklar diliyorum.
Etkinliğe bana çocukluğumu hatırlatan bazlama ile katılmaya karar verdim. Çocukken bahçeli bir evimiz vardı.Bizim ev ve rahmetli anneannemlerin evi aynı bahçedeydi.


Bir gün radyodan tanımadığım bir erkek sesi ve bazlamanın mis gibi kokusuyla uyandım. Bahçeye çıktım, tıpkı bayram sabahları gibi kalabalıktı. Çoluk çocuk, torun tombalak herkes oradaydı.Çocuk aklımla pek bi mutlu olmuştum.Rahmetli dedem her zamanki gibi bahçe sandalyesine kurulmuş, o tanımadığım erkek sesinin okuduğu ajansı dinliyordu.O haberlere böyle derdi. Büyükler kendi aralarında bir şeyler konuşuyorlardı. Haa radyodan ajans bitince kahramanlık türküleri başlıyordu.Ne bileyim ben meğer darbe diye bir şey olmuş, her yer kapalıymış; tabii fırınlar da…
Annem, anneannem çoktan hamuru mayalamış, bazlamayı yapmaya başlamışlardı bile. Bu kadar horanta ne ile doyacaktı.
Gelelim yapılışına:

Malzemeler: Aslında ölçülü yapmam ama bu etkinlik çalışması olduğundan malzemeleri ne kadar kullandığıma dikkat ettim.

-2 su bardağı ılık su
-5,5 su bardağı un
-1 küp yaş mayanın yarısı
-1çay kaşığı şeker
-1tatlı kaşığı tuz

Yapılışı:

-Hamuru akışkan değil ama ele yapışacak kıvamda yoğurdum.Kapağı kapatılıp mayalanmaya bıraktım(30-40dk).
-Mayalanan hamurdan kaşık yardımıyla yumruk büyüklüğünde parçalar aldım.Unlu tezgahta mümkün olduğunca yuvarlayıp,örtünün üzerine bıraktım.

-Bütün bezeler bitince (9 tane çıktı) üzerleri bezle örtüp, yer mayası alması için beklettim (20dk yeterli).

-Süre sonunda tavayı ısıtmaya başladım.
-İlk yaptığım bezeden başlamak kaydıyla,bezeyi unlanmış bazlama tahtasına aldım.

-Hamura un serpip, elimle çok zedelemeden incelttim.(bu işleme bazlama deniliyor)
-Sonra kızgın tavaya tahtadan kaydırarak bıraktım.

-Bu arada diğer beze tahtaya alınır. Aynı işlem devam eder.
-Bir yandan da tavadaki hamuru birkaç kez alt üst ederek pişirdim.
-Eğer her şey yolundaysa, tavada puf böreği gibi kabarmış ekmekler olacaktır.

-Pişen ekmeği bez üzerine alıp soğuttum.

Bu tarifi zaman zaman tam un ve kepekli unla da deniyorum . Çok güzel ekmekler elde ediyorum.
Yapmayı deneyeceklere umarım faydam dokunur.

Taşsın dökülmesin, ardı kesilmesin, hepimize yarasın
:)

5 yorum:

  1. iyi geceler arkadaşım insanın kendi ekmeğini yapması gibi varmı ellerine sağlık canım mis gibi kokmuştur üzerinede azıcık tereyağı olsa ohhh ne güzel gider

    YanıtlaSil
  2. yorumunuz için çok teşekkür ederim.Tereyağ kısmına gelince,evelallah o işi hallettim. sevgiler

    YanıtlaSil
  3. hımmm canım çekti bu tarifi denemek istiyorum tereyagı muhteşem olur cidden elinize saflık elif hanım

    YanıtlaSil
  4. Elif hanım bunlar ne güzel ekmekler böyle ellerine sağlık,benimde anam yapardi tere yagıylada bir güzel yaglardı ve üzerinede çökelek serpiştirirdi :) ve bende bir güzel yerdim ellerim yana yana.Ben şimdi ne yaparım canım cekti yaaa olamaz böyle bir kötülük :)neyse ne yapalım sağlık olsun.:)demekten başka carem yok.Hayırlı günler.

    YanıtlaSil
  5. Aklıma esince bu mayalıyı yaparım fakat ben sıcak sıcak tereyağ sürerim ve evcek aniden bitiririz.Bazlama ekmeği olarak hiç bekletmedim kalmaz çünkü.Tereyağlıyı mutlaka dene,çok beğeneceksin.Sevgiler.

    YanıtlaSil

Yorumlarınız için teşekkür ederim :)